Keynotes

Daniëlle Arets en Kees Klomp bespreken actuele onderwerpen vanuit het oogpunt van hun onderzoek in deze 2 keynotes.

Inhoud

Go Viral! - keynote Daniëlle Arets

Onconventionele methoden voor verhogen weerbaarheid desinformatie

Zo’n 15% van de Nederlanders gelooft dat het coronavirus een biologisch wapen is dat gemaakt is in een laboratorium. 4% denkt dat de uitbraak van het virus te maken heeft met het 5G mobiele netwerk. Dit blijkt uit recent onderzoek naar complottheorieën van IPSOS i.s.m. Nieuwsuur.


Snelle verspreiding via social media

Complotten gedijen goed in onzekere tijden. Nieuw in deze tijd is echter dat alternatieve feiten zich via social media, en de daarin opererende influencers, zeer snel verspreiden. Een post op Instagram van model Doutzen Kroes waarin zij haar twijfels uit over de ingezette lockdownstrategie wordt door zo’n 6,5 miljoen volgens opgepikt. Vaak zijn deze boodschappen vooral op emoties gebaseerd.

Hoe kunnen we deze conspiracies dan ontkrachten? Voor mediaorganisaties vormt dat een grote uitdaging; vooral ook omdat ze niet zelden het onderwerp vormen van conspiracies. Ontkrachten blijkt niet voldoende. Dat kan zelfs het wantrouwen versterken.

Technieken achter verspreiding onjuiste informatie inzetten

De Nederlandse organisatie Drog en het Cambridge Social Decision-Making Lab gooien het over een andere boeg. In samenwerking met de Britse regering ontwikkelden ze de online game Go Viral! Het spel daagt spelers uit om de technieken en motivaties achter de verspreiding van onjuiste informatie over het virus bewust in te zetten. “We werken vanuit de veronderstelling dat we door spelers te inoculeren met het virus ze weerbaarder maken tegen de invloed ervan”, aldus onderzoeker Jon Roozenbeek.

Is beter begrip, beter gedrag?

Samen met Roozenbeek onderzoekt Daniëlle Arets met haar Lectoraat Journalistiek en Innovatie van Fontys of deze zogeheten inoculatietheorie hout snijdt. Daarbij werkt het lectoraat ook samen met de Fontys-collega’s van Smart Society, waarin o.a. lectoren ICT, Big Data en ethici betrokken zijn. Daarbij kijken zij vooral naar Ethical Decision Making. Hoe draagt beter begrip ook bij aan beter gedrag?

Daniëlle Arets (lectoraat Journalistiek en Innovatie, Fontys) en Bart Wernaart (ethicus, onderzoeker Smart Society, Fontys) vertellen over de eerste inzichten op basis van het onderzoek.

De betekeniseconomie in de praktijk - keynote Kees Klomp

We lopen vast in ons huidige systeem. Problemen als klimaatverandering hebben we voor ons uitgeschoven, maar dat kunnen we niet langer blijven doen.

Volgens lector Betekeniseconomie Kees Klomp moet er snel een grote verandering komen. De betekeniseconomie met de focus op welzijn in plaats van welvaart kan deze verandering zijn.

Kees Klomp wil hier samen met onderzoekers, studenten en ondernemers een bijdrage aan leveren. Een urgente maar optimistische keynote.


Uitleg betekeniseconomie

Kees begint zijn verhaal met de herkomst van de betekeniseconomie en hij legt uit wat het inhoudelijk behelst. Daarna vertelt hij over de onderzoekslijnen waarmee hij samen met zijn team van Hogeschool Rotterdam aan de slag gaat om de betekeniseconomie een stap dichterbij te brengen.


Hoe maak je zo'n systeem?

In de onderzoekslijnen kijkt hij welke nieuwe kansen de betekeniseconomie biedt voor mkb-ondernemers. Ook wil hij kennis in het onderwijs brengen en daarvoor een living lab oprichten waar studenten en docenten hier samen aan werken. En hij kijkt naar het ecosysteem in zijn geheel. Hoe maak je zo’n systeem waar welzijn meer aandacht krijgt en wat betekent dit voor de partijen in het systeem?

Kees Klomp (lector Betekeniseconomie, Hogeschool Rotterdam)