Investeren in praktijkgericht onderzoek
Inhoud
De staat van de PD
In december 2024 verscheen ‘De Staat van de PD’. In dit rapport beoordeelt een onafhankelijke kwaliteitszorgcommissie het eerste jaar van de pilot van de Professional Doctorate (PD) in het hbo positief.

De nieuwe doctoraatstrajecten zijn gelijkwaardig aan de PhD aan universiteiten. Praktijkgericht onderzoek heeft een belangrijke plek in elk traject. Minister Eppo Bruins (OCW) gaf aan dat hij hogescholen promotierecht wil geven en de wet hiervoor wil aanpassen, wat het belang van de doctoraatstrajecten bevestigt. De pilot is een initiatief van de Vereniging Hogescholen, het ministerie van OCW en Regieorgaan SIA.
Lees het hele bericht over de Staat van de PD via deze link.
Conferentie Onderzoek en Impact: maak het zichtbaar
‘Laat de impact van praktijkgericht onderzoek ongegeneerd zien’ luidde de oproep aan de deelnemers tijdens de 2e editie van deze conferentie, die Regieorgaan SIA samen met de Vereniging Hogescholen organiseerde.
Ruim 250 betrokkenen bij praktijkgericht onderzoek kwamen bij elkaar om visies en kennis te delen over hoe je impact van onderzoek zichtbaar maakt. Aan de hand van succesvolle projecten doorgrondden de deelnemers in gesprekken met elkaar wat impact nu echt betekent, welke randvoorwaarden nodig zijn, en wat het vraagt van de mensen in en rond het onderzoeksproces.

SPRONG-groepen
8 aanvragen voor SPRONG-financiering werden gehonoreerd in 2024. Deze financiering geeft onderzoeksgroepen de mogelijkheid om in 8 jaar tijd uit te groeien tot een krachtige SPRONG-groep.
De SPRONG-groepen werken samen met onder andere publieke instellingen, andere kennisinstellingen en het bedrijfsleven om kennis en expertise te bundelen rondom maatschappelijke vraagstukken. Iedere SPRONG-groep krijgt € 1.000.000 voor de eerste 4 jaar van het SPRONG-traject. Met SPRONG doet Regieorgaan SIA een grote investering in de onderzoeksinfrastructuur van het praktijkgericht onderzoek van hogescholen. In totaal zijn er nu 45 SPRONG-onderzoeksgroepen actief.
