Geslaagde verkenning ‘Waarderen van onderzoek’
"Het is onze opdracht om onderzoek te doen dat bijdraagt aan welzijn en welvaart in de samenleving. Daarbij moeten we als hogeschool zorgen dat de mensen die dat doen, goed in hun vel zitten", aldus Geleyn Meijer (vice-voorzitter College van Bestuur) tijdens het werkbezoek dat Regieorgaan SIA met (universitaire) relaties aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA) bracht op 8 oktober. Ofwel: ‘Erkennen en Waarderen’, maar dan anders: andere taal, andere uitgangspunten, maar eigenlijk is de ambitie hetzelfde, zo bleek uit de presentaties en gesprekken tussen de aanwezigen.
"Er is maar 1 soort wetenschap, maar de producten die we opleveren zijn echt divers"; Meijer en de andere sprekers lieten zien hoe het praktijkgericht onderzoek van de hogeschool impact maakt. Er wordt gewerkt in een onderzoekscultuur waarin niet zozeer de nadruk ligt op wetenschappelijke publicaties. Veel meer ligt de focus op de waardering voor verscheidenheid in competenties van onderzoekers, en de manier waarop zij impactvol onderzoek vormgeven.
Team Science
Hoofddocent Sjoukje Goldman (winnaar HvA-Onderzoek van het jaar) en lector Reint Jan Renes vertelden over hun sterke drijfveer om een verschil te maken met hun onderzoek en hoe de link met het onderwijs en team science van het hele lectoraat daarin een sterke basis vormen. Renes maakte de vergelijking met de verschillende kwaliteiten in een voetbalelftal. "Het gaat om de samenwerking en samenhang: wat ons verbindt is dat we met wetenschap de kennis naar de praktijk willen brengen. De lectoraten zijn daarbij vaak het cement in de samenwerking waarin allerlei partijen een steen bijdragen." De erkenning van de kwaliteit van de rol van ‘verbinder’ van een onderzoeker binnen een team aan een hogeschool is daarbij een voorbeeld van een onderzoekscultuur waarin iedereen bijdraagt aan impactvol onderzoek, maar niet persé altijd top-artikelen schrijft.
Verbinding met onderwijs
Als het gaat over impact dan is onderwijs en het goed inpassen van onderzoeksthema's in het curriculum ook een belangrijke motivator voor beide onderzoekers. Goldman: "In samenspraak met de onderwijsmanager kijk ik hoe bepaalde thema's kunnen landen in de opleiding. Het criterium is dus om niet alleen een wetenschaps-behoefte te vervullen, maar ook om kennis te ontwikkelen waar onze studenten mee aan de slag kunnen en een verschil mee maken als professionals."
Bredere kijk op wetenschap
In het gesprek dat de deelnemers plenair voerden werd de team science en de brede waaier van outputproducten positief ontvangen. Zo bracht KNAW-vertegenwoordiger Marjan van Hunnik in dat hogescholen niet hetzelfde pad moeten volgen als de universiteiten. Binnen het programma Erkennen & Waarderen, waarbij vooral universiteiten zijn aangesloten, wordt aandacht gevraagd voor een bredere kijk op wetenschap. Inge van der Weijden (Universiteit Leiden) herkent bij Phd’s de wens om méér te doen dan alleen wetenschappelijke artikelen te schrijven. De uitgangspunten en begrippen van onderzoekers van universiteiten en hogescholen kunnen verschillen, maar we kunnen hierin goed van elkaar leren, was een conclusie.
Richard de Waard, beleidsmedewerker Onderzoek bij de Vrije Universiteit hield een pleidooi om de universitaire cultuur van publiceren te veranderen en verder te kijken: "We moeten het gesprek voeren hoe onderzoekers zichzelf willen ontwikkelen." Dat sloot aan bij de presentatie van HvA-projectleider Jelle Schuilenburg over de mogelijkheden en meerwaarde van horizontale loopbaanontwikkeling voor docent-onderzoekers op de HvA. Door inzichtelijk te maken waar mensen goed in zijn en waarin ze willen groeien, erken je de diversiteit van de onderzoeker en de vele rollen die een onderzoeker heeft. Een mooie verkenning met elkaar waar 'Erkennen en Waarderen' over gaat, aldus Paul van Rooij (voorzitter bestuur Regieorgaan SIA) in zijn afsluiting. "Het hoort bij onze verantwoordelijkheid als wetenschap om samen, door en met onderzoek, bij te dragen aan de maatschappij. "