Pilot Innovatietraineeship: lessons learned in Groningen

7 december 2021

Hanzehogeschool Groningen is een van de 12 hogescholen die meedoen aan de pilot Innovatietraineeship. Doel van de pilot is de onderzoeksrelatie van de hogeschool met het mkb te versterken. Zodat het mkb innovatiever wordt en de hogeschool haar kennispositie in de regio versterkt. Wat zijn de ervaringen van de deelnemers in Groningen?

Monique Hofstede, eigenaar van internationale drankengroothandel Moving Spirits in Groningen, is enthousiast: "Wij werkten al veel met stagiaires en we willen graag innoveren, daar past deelname aan deze pilot goed bij. Je krijgt méér dan gedreven studenten." Die studenten zijn inmiddels werknemer en trainee. Het concept: de innovatietrainee doet 1,5 jaar lang onderzoek bij een bedrijf. Eerst als afstudeerstagiair en na het afstuderen als medewerker van het bedrijf. Gedurende de gehele periode wordt de trainee begeleid door de hogeschool.

Goede match maken

Bij Moving Spirits werken op dit moment 3 oud-studenten van de Hanzehogeschool. Tessa van Dijk, een van de trainees vertelt: "Ik kan de theorie nu nog beter toepassen en ontwikkel de marketing binnen Moving Spirits steeds verder. Ik ben de eerste marketeer in het bedrijf dus ik ben continu aan het innoveren."

Cruciaal is de matchmaking tussen de student en het bedrijf. Projectleider Mirjam Bouman-d’Haan van de Hanzehogeschool wil graag lokaal talent stimuleren en een goede match maken met bedrijven die willen innoveren. Wat is nodig om een goede match te kunnen maken? "Vroeg starten met werven is belangrijk en studenten die heel duidelijk weten wat ze willen, zijn het meest kansrijk.

Daarnaast blijkt maatwerk nodig: voor een marketingstudent maak je een ander traject dan voor een ICT-student. Een goede match maken is niet heel makkelijk maar het levert echt wat op voor alle partijen. Als hogeschool en bedrijf investeer je écht in elkaar en daarmee versterk je de relatie met de praktijk."

Meerwaarde met Innovation Health Check

De hogeschool biedt studenten tijdens het traineeship via masterclasses en intervisie begeleiding en kennis. Studenten kunnen zo hun kritisch, onderzoekend vermogen verder versterken. De masterclasses worden positief gewaardeerd door de innovatietrainees én het bedrijf. De trainees mogen collega’s meenemen om nieuwe kennis breder te delen. Prettig voor beide partijen want het versterkt de innovatiecultuur, aldus Monique Hofstede.

Een ander onderdeel waar zij enthousiast over is, is de Innovation Health Check die lector Diederich Bakker van het lectoraat International Business initieerde in de pilot. Dit assessment is ontwikkeld door Enterprise Europe Network (EEN), waarin de Hanzehogeschool een partner is. Het geeft de deelnemende bedrijven en trainees een goed overzicht van de innovatiecapaciteit van het bedrijf.

De docentonderzoekers van de betrokken lectoraten voeren de Innovation Health Check bij het deelnemende bedrijf uit. Monique Hofstede: "Je denkt als bedrijf al snel dat je innovatief bezig bent maar je hebt natuurlijk je blinde vlekken. Deze Innovation Health Check geeft inzicht in de innovatiecapaciteit van je bedrijf, om dit te evalueren en te verbeteren. Het brengt niet alleen productinnovatie in beeld, maar ook vernieuwing van processen, procedures en innovatiestrategie. Dus via de pilot krijgen we een gedreven werknemer en nieuwe kennis, dat is voor ons echt van meerwaarde."