Werkbezoek Inholland: sterke synergie tussen onderwijs en onderzoek
Op uitnodiging van Regieorgaan SIA bracht een vertegenwoordiging van De Jonge Akademie, samen met andere relaties, op 20 januari een bezoek aan Hogeschool Inholland. Doel was om nader kennis te maken met praktijkgericht onderzoek en met elkaar van gedachten te wisselen hoe fundamenteel en praktijkgericht onderzoek elkaar kunnen versterken. “Het onderscheid dat nu gemaakt wordt is een schijntegenstelling; we moeten daar anders naar gaan kijken”, was een gedeeld inzicht.
Stevig verankerd in de regio
CvB-voorzitter Marije Deutekom gaf de genodigden een overview van het rijke onderzoeksaanbod van Inholland. Met bijna alle onderzoeksdisciplines in huis op verschillende locaties in Noord- en Zuid-Holland is de hogeschool stevig verankerd in de regio, met bedrijven en publieke organisaties. Lector Jasmijn Holla maakte dit zichtbaar met voorbeelden van samenwerkingsprojecten zoals WHEELS waarin ze onderzoek doet naar een mobiele leefstijlapp voor rolstoelgebruikers met een dwarslaesie of beenamputatie.
Impact maken
Jasmijn Ruijgrok toonde met haar onderzoek rond slimme materialen voor de energietransitie overtuigend het belang aan van het Professional Doctorate voor de verdere ontwikkeling van praktijkgericht onderzoek. “Van lab-schaal naar toepassing in de industrie. Impact maken in de maatschappij, dat is wat onze core business moet zijn”, aldus Ruijgrok. Ook lector Wina Smeenk benadrukte met haar Co-Design Canvas de focus op het aanpakken van transities in de samenleving, samen mét alle stakeholders.

Kennisontwikkeling
“Heel mooi om de synergie tussen onderwijs en onderzoek zo sterk te zien bij Inholland”, merkte professor Hilde Verbeek, lid van De Jonge Akademie (onderdeel van KNAW), op. Samen met Dr. Lotte Krabbenborg vertelde zij over hun project Collectieve kennisontwikkeling naar obstakels en kansen bij het opzetten en uitvoeren van transdisciplinair onderzoek. Zij pleiten onder andere voor meer tijd en ruimte, nodig voor vertrouwen en stevige samenwerkingen in netwerken. Zonder onderscheid te maken tussen fundamenteel en toegepast onderzoek. Dit leidde tot herkenning bij de aanwezigen. “We moeten en kunnen nog beter samen werken aan de beste kennis én kennisproducten”, klonk uit de zaal.
SIA-bestuurslid Elies Lemkes-Straver sloot het werkbezoek af. “De hogescholen zijn de proeftuinen van de regio waar ze in zitten, samen met het mkb. Hier kunnen de universiteiten nog meer aanhaken. Complimenten voor alle presentaties en dank aan alle deelnemers voor de boeiende bijdragen aan het gesprek.”