Rob Verhofstad
Nederland staat voor grote maatschappelijke opgaven. Met praktijkgericht onderzoek dragen hogescholen bij aan de oplossingen. In Cockpit geven we het woord aan hun koersbepalers. Bevlogen bestuurders die ook trekker zijn voor de missies van topsectoren. Met deze keer Rob Verhofstad, bestuursvoorzitter van HAN University of Applied Sciences.
Hogescholen versnellen de invoering van innovaties
"Om de klimaatdoelstellingen op tijd te halen, moeten we de impact van innovaties vergroten en versnellen. Hogescholen spelen daarin een belangrijke rol. In een position paper hebben we als hbo-thematafel Energietransitie & Duurzaamheid uiteengezet hoe wij helpen om de klimaatdoelen te bereiken: we leiden mensen op voor de banen van de toekomst, we versnellen innovaties met praktijkgericht onderzoek en we organiseren regionale netwerken waarin kennis instellingen, overheden, bedrijven en burgers nauw samenwerken aan de transities.
Die samenwerking zit bij hogescholen in de genen. Al sinds jaar en dag werken we bijvoorbeeld met gemeenten, het midden- en kleinbedrijf en het middelbaar beroepsonderwijs. Dat we ook als hogescholen met elkaar optrekken, is relatief nieuw. 10 jaar geleden wilden we nog veel alleen oplossen, maar in dit disruptieve tijdperk hebben we alle slimme koppen nodig. Hogescholen hebben dan ook geen tegengestelde belangen. Wel heeft elke hogeschool zijn eigen kracht. Door onze krachten te bundelen, maken we impact.
Zo doen we samen met Fontys Hogescholen onderzoek naar toekomstbestendige automotive-oplossingen in het Automotive Center of Expertise. En met hogeschool Saxion trekken we samen op in de SPRONG-groep Decentrale Waterstof, waar we de mogelijkheden onderzoeken om waterstof lokaal op te slaan. Collega-hogescholen richten zich op andere aspecten van waterstof. De Hanze kijkt bijvoorbeeld naar productie. Bij al die projecten en initiatieven wisselen we kennis uit en versterken we elkaar.
Ook met bedrijven werken we al jaren samen. Zoals in SEECE, het Centre of Expertise voor duurzame en betaalbare elektrische energievoorziening. We leiden er professionals op en ontwikkelen innovaties om meer te doen met minder mensen. Dat is nodig, omdat er simpelweg te weinig jongeren zijn. Studenten van onze hogeschool ontwikkelden bijvoorbeeld een meetkast voor TenneT, waardoor de netbeheerder minder personeel nodig heeft op stations. We werken in SEECE ook samen met ELaadNL, dat het slim en duurzaam opladen van elektrische voertuigen test. Beroepspraktijk, onderwijs en onderzoek komen daar mooi samen. Het is de kracht van Centres of Expertise. Zo versnellen we innovatieprocessen."