Driving Urban Transitions (DUT)
De transnationale subsidierondes van Driving Urban Transitions richten zich op internationale consortia van onderzoekers en maatschappelijke partijen. DUT is onderdeel van het Horizon Europe-programma. Regieorgaan SIA stelt per subsidieronde budget beschikbaar voor deelname van hogescholen. De rondes worden uitgevoerd door het DUT-partnership.
Inhoud
- Doel Driving Urban Transitions to a Sustainable Future for cities
- Transdisciplinaire samenwerking in internationale netwerken
- Onderwerpen van onderzoek
- Over Driving Urban Transitions
- Meer informatie en contact
Doel Driving Urban Transitions to a Sustainable Future for cities
Doel van het Europees partnerschap DUT is duurzame stedelijke ontwikkeling. Onderzoeksprojecten moeten kennis en impact bevorderen via de vorming en uitbreiding van netwerken van maatschappelijke en wetenschappelijke partners.
In 2022 opende de subsidieronde Driving Urban Transitions to a sustainable future for cities. Dit was de 1e ronde binnen het Europees partnerschap Driving Urban Transitions, onderdeel van het Horizon Europe-programma. Deze subsidieronde is inmiddels gesloten. In september 2023 opende de 2e subsidieronde voor in het indienen van aanvragen: People-centred urban transformation.
In september 2024 opende de 3e subsidieronde voor het indienen van aanvragen. De call is gericht op innovatieve projecten die de overgang naar klimaatneutrale en duurzame steden versnellen.
Financiering en aanvragen
De call for proposals voor de 3e subsidieronde is vanaf 2 september 2024 beschikbaar via de website van DUT. Internationale consortia kunnen een subsidieaanvraag indienen. Een vooraanmelding is verplicht. De deadline hiervoor is 14 november 2024 om 13:00 (CET). Volledige aanvragen moeten 24 april 2025 om 13:00 (CEST) binnen zijn.
Vanuit Nederland doen Regieorgaan SIA en NWO mee als financier in het DUT-partnerschap. Regieorgaan SIA stelt € 900.000 beschikbaar voor deelname van Nederlandse hogescholen. Let op: hogescholen zijn dus hoofdaanvrager bij Regieorgaan SIA. Andere Nederlandse onderzoeksinstellingen kunnen aanvragen bij NWO. Meer informatie daarover is op de website van NWO te vinden.
Het maximale bedrag dat je kunt aanvragen is € 300.000. De partners in het onderzoek, waaronder de hogeschool zelf, dragen ten minste 20% van het onderzoeksbudget bij. Dit kan in geld of in natura. De totale projectomvang is bij een subsidiebedrag van € 300.000 dus ten minste € 360.000.
De voertaal van het programma en de subsidieronde is Engels.
Transdisciplinaire samenwerking in internationale netwerken
Het programma DUT beoogt een cross-sectorale en transdisciplinaire aanpak. Dat wil zeggen dat deelnemende consortia bestaan uit onderzoekers en maatschappelijke partijen die samenwerken met de publieke en/of private sector. Het consortium zet daarbij verschillende relevante disciplines in. Zowel fundamenteel, toegepast als praktijkgericht onderzoek kan deel uitmaken van het project.
Voor hogescholen die zich richten op duurzame stedelijke ontwikkeling is dit programma een uitgelezen kans om hun netwerk te verbreden en verdiepen. In deze call zijn vooral mogelijkheden binnen de thema’s energietransitie, mobiliteit en circulaire economie.
Internationale netwerkvorming draagt bij aan de kwaliteit en doorwerking van praktijkgericht onderzoek. Deelname aan dit programma biedt daarnaast kansen voor hogescholen om ook in de toekomst voorstellen in te dienen bij andere Europese programma’s.
Onderwerpen van onderzoek
Onderzoeksprojecten gefinancierd binnen de subsidieronde People-centred urban transformation kunnen gaan over 3 thema’s. Deze thema’s raken een breed aantal uitdagingen op het gebied van stedelijke transformatie.
- Positive Energy Districts Pathway (PED)
Lokaal geproduceerde energie, en flexibel inspelen op vraag en aanbod van energie, krijgt steeds meer momentum. Binnen PED staat de vraag centraal hoe we ervoor zorgen dat iedereen hierin mee kan doen. Hoe krijgen we voor een stabiel energiesysteem en voorkomen we energiearmoede? Dat vraagt om innovatie en samenwerking van bijvoorbeeld energiebedrijven, financiers, particulieren en overheid om de implementatie en realisatie van energiepositieve wijken mogelijk te maken. - 15-minutes City Pathway (15minC)
In veel landen is het stedelijk gebied nog altijd ingericht op de auto, waardoor veel mensen hun auto blijven gebruiken om van A naar B te komen. Hoe kunnen we het gebruik van de auto ontmoedigen en aansturen op duurzame manieren van vervoer? Dit op een manier die ervoor zorgt dat iedereen mee kan doen. Het concept van 15-minuten-steden laat zien dat het actief betrekken van mensen in deze verandering noodzakelijk is. - Circular Urban Economies Pathway (CUE)
Hoe optimaliseren we duurzaam hergebruik van bouwmaterialen? Hoe zorgen we ervoor dat grenzen niet in de weg staan bij het uitwisselen van grondstoffen? Hoe versterken we de samenwerking tussen stedelijk en landelijk gebied in deze opgaven? In dit thema zoeken we bovendien naar een manier om natuur een plek te geven in bestaande stedelijke bouw, bijvoorbeeld door design.
Op de website van DUT vind je de volledige beschrijving van de thema's in het Engels. Deze Engelstalige teksten zijn leidend voor de subsidieronde.
Over Driving Urban Transitions
Het European Partnership Driving Urban Transitions is een Europees netwerk voor onderzoek en innovatie. Het doel van het partnerschap is aantrekkelijke, duurzame en economisch levensvatbare stedelijke gebieden creëren, waarin de Europese burgers, gemeenschappen en hun omgeving goed gedijen.
Meer informatie en contact
Wil je meer weten over DUT? Neem dan contact op met: