RAAK-publiek: 16 aanvragen toegewezen
Interventiemethoden om consumenten hun huishoudelijke apparatuur beter te laten onderhouden, een praktische handreiking om gezond gedrag bij kinderen te stimuleren en een kennisplatform om de effectiviteit en efficiëntie van rivierprojecten te verhogen. Dit is slechts een greep uit de 16 gehonoreerde projecten uit de ronde van RAAK-publiek van november 2024.
1 van de langstlopende subsidieregelingen van Regieorgaan SIA is RAAK-publiek. Bij deze regeling staat een praktijkvraag vanuit de publieke sector centraal. In een consortium doen onderzoekers van een hogeschool samen met minimaal 2 publieke partijen onderzoek naar praktisch toepasbare oplossingen voor deze vraag. Een indiener kan via de regeling RAAK-publiek maximaal € 350.000 aanvragen per project.
RAAK-publiek-projecten kennen verschillende onderzoekvormen en uitkomsten. Het consortium kan aan de slag gaan met een prototype, een nieuwe werkwijze of een ander toepasbaar resultaat. In deze ronde zijn 43 aanvragen ingediend, waarvan 16 projecten van start gaan.
Evelien Kooiman-Dijkstra, programmanager RAAK-publiek: “ Onder de toegekende aanvragen zien we een mooie diversiteit aan maatschappelijk relevante onderwerpen. Het geeft een overzicht van wat er zoal leeft in het veld en hoe praktijkgericht onderzoek daarbij bijdraagt aan slimmer, efficiënter en doelmatiger werken, met oog voor de eindgebruiker. ”
Inhoud
Gehonoreerde aanvragen
Meten en Samen Beslissen bij Psychomotorische Therapie in de jeugd-ggz
Psychomotorische therapeuten hebben een sterke behoefte aan informatie over de effecten van hun therapie. Maar door een gebrek aan instrumenten om de behandeldoelen van de therapie te meten hebben zij weinig inzicht. Daarom is het doel van dit project kennis over meetinstrumenten in de vorm van Patient-reported Outcomes Measures (PROM’s) te verschaffen waarmee therapeuten praktijkproblemen aan kunnen pakken.
Penvoerder: Hogeschool Windesheim
Menselijke Maat in Digitale Publieke Dienstverlening
In de werkprocessen en klantsystemen die op grote schaal dienstverlening bieden, wordt de zogenaamde ‘menselijke maat’ vaak nog onvoldoende geboden. Gemeentes werken wel aan deze menselijke maat met bijvoorbeeld maatwerkateliers. De effectiviteit hiervan is hoog, maar de capaciteit is beperkt doordat het beroep doet op intensieve, persoonlijke inzet en betrokkenheid van ervaren medewerkers. Vanwege deze beperkte reikwijdte van maatwerkoplossingen zijn publieke organisaties op zoek naar het potentieel van digitalisering als sleuteltechnologie om de menselijke maat te kunnen beiden. Dit RAAK-publiek-onderzoek beoogt het ontwikkelen van een praktische handleiding met ontwerprichtlijnen en -processen voor professionals werkzaam bij publieke dienstverleners om innovatieve digitale oplossingen voor schaalbare dienstverlening vanuit menselijke maat vorm te geven.
Penvoerder: Hogeschool Utrecht
GO-BSO: Gezond Opgroeien met de BuitenSchoolse Opvang
Ongezond eet- en beweeggedrag bij kinderen komt regelmatig voor. De negatieve gevolgen van ongezond gedrag, zoals overgewicht en obesitas, vormen een breed maatschappelijk probleem. Dit is met name zichtbaar in de 4 grootste steden van Nederland, en hangt vaak samen met de sociaaleconomische en sociaal-culturele achtergrond van de gezinnen en deze steden. Het onderzoeksproject GO-BSO ontwikkelt een praktische handreiking voor pedagogische professionals bij BSO's. Het doel is de aanpak rondom eten en bewegen van pedagogische professionals te verbeteren om de eet- en beweeggedragingen van basisschoolkinderen gezonder te maken.
Penvoerder: Hogeschool van Amsterdam
Het BARBAPAPA Project: Blended Revalidatiezorg door Professionele Aanpak
Inzet van zorgtechnologie is veelbelovend om zorg toegankelijk, betaalbaar en bemensbaar te houden, met verbeterde kwaliteit en revalidatie-uitkomsten, mits deze op een blended wijze wordt toegepast. In de praktijk blijft de implementatie van een blended werkwijze echter achter. Onder andere doordat zorgprofessionals zich onvoldoende bekwaam voelen om blended revalidatiezorg te kunnen bieden, terwijl ze de potentie ervan wel inzien. In dit project werken Medical Delta Living Labs Blended rehabilitation en Technologische implementatie met Positieve Impact op de Zorg, in co-creatie met revalidatieprofessionals aan een duurzame ondersteuning aan revalidatieprofessionals in het aanbod van blended revalidatiebehandelingen.
Penvoerder: Hogeschool Inholland
Meetresultaten bij COPD: praktische handvatten voor fysiotherapeuten
Mensen met Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD) hebben vaak langdurige fysiotherapie nodig. De symptomen van de ziekte beïnvloeden het leven van patiënten sterk. Persoonsgerichte zorg is daarbij belangrijk, maar fysiotherapeuten vinden het moeilijk om zinvol gebruik te maken van meetresultaten. Daarom wil de onderzoeksgroep fysiotherapeuten praktische handvatten bieden voor effectief gebruik van meetresultaten, en een verschuiving naar meer persoonsgerichte zorg te faciliteren, waarbij patiënten actief betrokken worden bij hun zorgproces.
Penvoerder: Zuyd Hogeschool
RESTART: weer in beweging na lymfatisch leukemie
Hoewel de overlevingskans voor acute lymfatische leukemie (ALL) tegenwoordig boven 90% ligt, ervaren veel tieners tijdens en na de behandeling langdurige beperkingen in hun fysieke fitheid, zoals spierzwakte en verminderde conditie. Zelfs jaren na afronding van de behandeling blijft de beweegactiviteit laag. Een kinderfysiotherapeut kan hierbij ondersteunen, maar de huidige richtlijnen voor beweeginterventies bij kinderkanker zijn te algemeen en sluiten onvoldoende aan bij specifieke behoeften en uitdagingen. Daarom richt dit project zich op ontwikkelen van klinische aanbevelingen voor het verbeteren van fysieke fitheid en deelname aan beweegactiviteiten bij tieners met ALL.
Penvoerder: Hogeschool Utrecht
Gezonde leefstijl bij geldzorgen
Financiële stress komt veel voor en kan een verklaring vormen voor sociaaleconomische gezondheidsverschillen in leefstijl. In erkende Gecombineerde Leefstijlinterventies (GLI’s), die door zorgverzekeraars vergoed worden, werken deelnemers onder begeleiding van een leefstijlcoach aan een gezondere leefstijl. Uit de vraagarticulatie blijkt dat GLI-leefstijlcoaches behoefte hebben aan kennis, vaardigheden en praktische tools voor het ondersteunen van deelnemers met financiële stress. Binnen dit onderzoek wordt gekeken naar richtlijnen voor GLI-leefstijlcoaches om deelnemers met financiële stress te ondersteunen met geschikte vormen van samenwerking tussen leefstijlcoaches en het sociaal domein. Het onderzoek mondt uit in een proefschrift.
Penvoerder: Hogeschool Utrecht
Spel, Spelers en Speelveld
Nederlandse binnensteden zijn goed voor 8 procent van alle banen en zijn naast de economische motor het hart van de stad. Binnensteden staan voor ingrijpende transformaties om toekomstbestendig te blijven, zoals het verminderen van de winkelfunctie van een binnenstad. Dit maakt plaats voor functies als wonen, ontspannen, cultuur, vergroening en duurzame mobiliteit. Hierbij speelt vastgoed een belangrijke rol. Het actorgericht onderzoek ‘Spel, Spelers en Speelveld’ richt zich op gemeentelijke handelingsstrategieën om vastgoedeigenaren actief te betrekken bij binnenstadtransformaties en op het ontwikkelen van handvatten voor publieke professionals om deze strategieën in de praktijk te brengen.
Penvoerder: Hanze Hogeschool Groningen
POINT-R. Professioneel Ontwikkelen en Innoveren met Technologie in de Revalidatiezorg
Zorgtechnologie heeft grote potentie voor herinrichting van revalidatiezorg in het streven naar duurzame toegankelijkheid, kwaliteit en betaalbaarheid. Helaas kent de realisatie van toepassing van zorgtechnologie in de praktijk meerdere obstakels en blijft digitaal ondersteunde (her)inrichting van revalidatiezorg achter bij de ambities. Dit project richt zich op het verbeteren van revalidatiecentra met zorgtechnologie, door vier belangrijke vragen te onderzoeken. Met actieonderzoek worden bestaande kennis en tools doorontwikkeld voor de revalidatie.
Penvoerder: HAN University of Applied Sciences
Re-Care: bevorderen onderhoud van elektrische huishoudelijke apparaten
Overheden willen de transitie naar een circulaire economie versnellen. Consumptiegoederen, zoals huishoudelijke apparaten, worden beschouwd als een prioritaire productieketen vanwege hun negatieve impact op mens en milieu. Dit onderzoeksproject identificeert het onderhoud van huishoudelijke apparatuur door hun gebruikers. Er wordt onderzocht welke onderhoudsactiviteiten gebruikers uitvoeren, welke mindset zij nodig hebben en welke ondersteuning gewenst is. Zo ontwikkelt het project een gevalideerde interventiemethode die gebruikers aanzet en ondersteunt in het onderhouden van hun huishoudelijke apparatuur.
Penvoerder: Hogeschool Saxion
Een zorg voor later? Transformatieve professionaliteit voor een toekomstbestendige gehandicaptensector
Het zorglandschap in de gehandicaptenzorg verandert ingrijpend. Die nieuwe houdings- en handelingskennis vraagt wat van professionals. Toenemende druk op de zorg door complexe zorgvragen, personeelstekorten en financiële beperkingen maakt het noodzakelijk om keuzes te maken. De focus op ‘anders’ zorg verlenen vraagt om een transitie naar meer samenwerking met het informele netwerk, waarin zorg minder afhankelijk wordt van professionele structuren. Via dit onderzoek ontwikkelt de onderzoeksgroep een training om binnen de zorg- en onderwijsorganisaties (toekomstige) professionals te steunen om tot een sociale verandering te komen vanuit een herijkt beroepsbeeld voor de gehandicaptensector.
Penvoerder: HAN University of Applied Sciences
Bouwen in Vertrouwen
Nederland kent 75.000 tot 116.000 gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP). Deze problemen leiden tot verslechtering van de kwaliteit van leven van ouders en kinderen. Ook vergroten ze de kans op uithuisplaatsing van de kinderen en op psychische problemen bij volwassenheid. Echter zijn huidige gezinsgerichte interventies niet altijd passend als intense opvoedstress samengaat met andere problemen. In het project ‘Bouwen in Vertrouwen’ wordt een gezinsgerichte vaktherapeutische behandelmethode ontwikkeld en geëvalueerd, gericht op het verminderen van opvoedstress in GMCP.
Penvoerder: HAN University of Applied Sciences
Brede Welvaart in de praktijk: hoedan?
Sturen op ‘brede welvaart’, rekening houdend met sociale, economische en ecologische waarden, wordt belangrijker voor gemeenten en beleidsstrategen in het bijzonder. Zij moeten brede welvaart integraal implementeren en in hun beleid omzetten in concrete keuzes en sturing. Gemeenten hebben hier moeite mee. Met dit project beogen de onderzoekers om een concrete handreiking te bieden aan beleidsprofessionals om brede welvaar integraal en voor toekomstige generaties in te richten. Concernstrategen en afdelingshoofden van gemeenten worden al vanaf de start betrokken bij het project, waardoor de concrete tools in co-creatie worden ontwikkeld en meteen ingezet worden.
Penvoerder: Fontys Hogeschool
Samenwerken met informele zorg in de geriatrische revalidatie
Als gevolg van een toenemend aantal kwetsbare ouderen dat in centra voor geriatrische revalidatie (GR) verblijft wordt de complexe zorgvraag groter. Daarnaast loopt het personeelstekort op, wat leidt tot een toenemende druk op GR-professionals. Zij hebben behoefte aan een nauwere samenwerking met informele zorgverleners. Maar GR-professionals weten niet goed hoe ze de samenwerking het beste vorm kunnen geven. Samen met GR-professionals en informele zorgverleners worden werkwijzen ontwikkeld om intensiever samen te werken. Dit project ontwikkelt kennis en materialen in de vorm van een handreiking voor GR-professionals en dit wordt vertaald naar onderwijsaanbod voor mbo- en hbo-professionals.
Penvoerder: HAN University of Applied Sciences
Cyberweerbare Gemeentelijke Infrastructuren
Vitale infrastructuren, zoals waterbeheer en verkeersmanagement, zijn vaak in hoge mate geautomatiseerd en verbonden met het internet. Dat maakt ze kwetsbaar voor cyberaanvallen en dat leidt tot onrust bij gemeenten. Zij zijn verantwoordelijk voor het treffen van goede beveiligingsmaatregelen, maar door een grote diversiteit in technologie, spreiding en afhankelijkheid van externen vergt dit kennis en specialisatie, die ontbreekt. Met behulp van gemeentelijke casestudy’s onderzoekt en evalueert dit project mogelijke oplossingsrichtingen. Kansrijke oplossingsrichtingen werken ze met de gemeente uit tot aanpassing van bestaande en nieuw te ontwikkelen interventie instrumenten.
Penvoerder: De Haagse Hogeschool
Rheinwerk
Verschillende uitvoeringsprogramma’s werken op dit moment hard aan dijkversterking, waterkwaliteit en natuurontwikkeling binnen het rivierengebied. Maar de uitvoerbaarheid van deze programma’s staat onder druk door beperkt personeel en budgetten en stijgende kosten. Daarom richt dit onderzoeksproject zich op de kennisontwikkeling voor effectieve en efficiënte uitvoering van grote rivierprojecten. Het project brengt de uitkomsten samen in een platform voor samenwerkings- en leerprocessen dat zorgt voor de implementatie van deze verbeterkansen in huidige en toekomstige rivierprojecten.
Penvoerder: HAN University of Applied Sciences